Direktlänk till inlägg 21 oktober 2009

Onsdag

Av Ulla-Britt - 21 oktober 2009 14:02

I dag tog jag det lugnt på förmiddagen och läste tidnigar.

Jag får lite Allas veckotidning ibland av min syster och det är kul

för jag gillar verkligen den tidningen.

Det finns mycket bra recept som jag brukar testa.

Sedan hittar man bra tips ibland och här är ett.


Mikropausa för syns skull

Håll koll både på synen och hur du arbetar framför datorn,

då kanske du slipper jobbiga ögonproblem.

Ta pauser ofta

Små micropauser räcker,huvudsaken är att du tittar på något annat än dataskärmen ett litet tag.

Sitt inte heller i direkt solljus

Låt inte solen reflektera i datorskärmen.Se till att ha bra allmän ljus.

Skaffa glasögon om du är 40 plus

Det avlastar ögats muskler om du har så kallad dold skelning.

Tänk på att datorskärmen ska vara placerad mellan 50-70 cm från ögat

Om du har en bärbar dator koppla gärna in en större skärm.

Ställ dig på en höjd och låt blicken sväva fritt ut mot horisonten

Det mår både du och ögonen bra av.


Gympa för trötta ögon

 

Blinka ordentligt 5-10 gånger

När du konsentrear dig på datorn blinkar du mer sällan och ögonen torkas ut och blir tötta och irriterade.

Rör ögonen uppåt neråt några gånger

Åt höger och vänster,diagonalt åt höger och vänster.Rulla medsols 10 varv och sedan motsols.

Sätt ena pekfingret tio centimeter framför näsan

Flytta fingret längre bort och närmare, följ med blicken.

Sedan flytta blicken ut i rummet till ett avlägset hörn.

Tillbaka med fingret och upprepa i snabb takt.

Detta ställer om ögats skärpa.

Gnugga handflatorna tills de blir varma.

Luta armbågarna mot underlag och vila ögonen lätt mot de varma handflatorna.

Blunda och slappna av i ca 30 sekunder.


Ögomgymnastiken är verkligen värd att testas.

Ha en bra dag kram U-B





 
 
Karin

Karin

21 oktober 2009 20:03

Vilka fina tips! Här har det det gjorts ögongymnastik!
Kram Karin

http://pixelmojan.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ulla-Britt - 30 april 2010 15:27

I dag har vi haft fint väder med sol men det ska bli sämre till kvällen har dom sagt I år har jag inte tagit fram trädgårsmöblerna till sista April som jag brukar. Det är ca 14 dagar senare med allt i år så jag väntar lite med det tills värmen ko...

Av Ulla-Britt - 16 april 2010 15:21

I dag var jag inte så pigg som jag hoppas på det var väl för att det blev sent hos mamma i går. Men nu har jag hjälpt henne med deklarationen och räkningar det är skönt att ha det gjort.   Fick för mig att jag skulle kolla garderoben och det känd...

Av Ulla-Britt - 13 april 2010 20:11

Det har varit en hel del pyssel till mina barnbarn igen. Barnen hade lov i förra veckan och då fick Oskar komma och sova över i två dagar.Då passade vi på att göra  ett gosedjur som vi sett på en garnsida. Den som var på bilden var virkad men jag...

Av Ulla-Britt - 5 april 2010 11:01

Nu är det sista dagen av påsken och det känns bra. Det har varit mycket trevligt med god mat och härliga människor att umgås med. Vädret har blivit vintrigt igen det snöar för fullt hos oss. Men jag tror det kommer att smälta bort ganska fort i...

Av Ulla-Britt - 1 april 2010 16:07


Här går det undan det är redan 1 april. Mycket har hänt sedan jag sist skrev Nu har jag varit till ögonläkaren. Hon var mycket bra och berättade hur det var med mina ögon.Först sa hon att jag var väldigt torr igen och det var bara att börja smö...

Ovido - Quiz & Flashcards