Alla inlägg under december 2009

Av Ulla-Britt - 17 december 2009 16:10

Här rinner tiden iväg och jag känner att jag inte har tid att sitta här som jag vill.

Jag kan berätta att alla halsdukar och mössor är färdigstickade och blev jättefina.

Det blev 5 mössor och 3 st halsdukar men nu är jag nöjd.

Nu ska jag vila armarna från stickning ett tag.


Jag har lite småsaker som jag ska göra men det är bara kul.

Knäck och julgodis står det för i morgon resten blir färdigköpt smått och blandat för alla äter ju inte knäck och choklad.


  


Nu har jag bestämt mig för att vila från datorn ett tag så jag lägger in julkortet

för den som vill ha det.

Länka till min blogg i så fall för det är bara den som finns kvar.

Må så gott mina vänner vi ses på det nya året.

Kram Ulla-Britt

Av Ulla-Britt - 12 december 2009 12:47

Veckan har gått så fort det har varit lite småpyssel.

Jag har gjort julens köttbullar klara och nu får dom ligga i frysen till julafton.

  


I går klippte jag håret ganska kort igen för jag trivs bäst med det.

I kväll ska vi på julfest genom Håkans jobb.

Vi ska till Haga slott och det ska vara väldigt fint där.Jag har inte varit där någon gång så det blir spännande.

Det ska vara mycket fint julbord har jag hört så vi blir säkert nöjda.

Kanske kommer det ett luciatåg också, det skulle vara trevligt.

Ha en bra helg kram U-B


Av Ulla-Britt - 7 december 2009 10:36

I går var vi på uppvisning på Aikido i Fyrishov.

Både Oskar och Lovisa utövar den sporten och nu skulle dom uppgradera sig ett steg till.

Det var en liten grupp som skulle visa upp sig och se om dom gått vidare .

Dom var väldigt duktiga och smidiga så det var kul att se på dom.

Här ett smakprov.


Här är en grupp samlad inför provet 

   

Lovisa och Oskar

   

Nästa steg

 

Lovisa gör grepp på Oskar 

   

Där ligger Oskar ner. 

   

Dom gör dom här i 4 omgångar och turas om att visa upp sig

   

Lärarna skriver bedömnig


Alla elever klarade sig och fick diplom det var förståss roligt.

Barn och föräldrar bjöds på fika efteråt.


I dag ska jag sticka på halsdukar till Oskar och Lovisa. 

Mössorna har jag redan gjort i helgen men nu är det dags med halsdukarna och där är garnet mycket tunnare så det kommer att ta tid.

Det är väl lika bra att sätta igång


 

Ha en bra måndag kram U-B                   

Av Ulla-Britt - 4 december 2009 09:32

I går blev det en lång dag för mig för jag var med min mamma hela dagen.

Åkte dit till klockna nio.

Sedan tog vi färdtjänst till OBS det är en stormarknad i Gränby Centrum.

Klockan tio var vi på banken och mamma fick sin nya legetimation.

Nu har vi fixat så det räcker i fem år och det känns skönt att ha det gjort.

Sedan var det dags att julhandla lite mat och det blev en hel del.

Vi var inte klara förrän klockan var halv ett och då tog vi taxi hem igen.

När vi kom hem till mamma så började jag göra i ordning portionsförpackningar som skulle ner i frysen.

Det blev köttbullar, prinskorv, julkorv och annat smått och gott.

Julvörten skivade jag upp och lag tillbaka i påsen igen så hon kunde frysa den.

Det går bättre om det bara är att ta fram lite i taget för henne.

Sedan skalade jag potatis och morötter så hon har lite färdigt då går det fortare för henne när det bara är att koka den.

Sedan stannade jag och åt mat med henne och städade upp lite.

När klockan var fyra var det dags för mig att cykla hem igen.


När jag kom hem var jag lite mör men jag bestämde mig ändå för att baka saffransbrödet eftersom jag handlat saffran.

Tänk att det kostade 32 kronor för en liten påse och då var det extra pris sa damen i kassan.

Ja så nu är det gjort och så bakade jag pepparkakor till oss också för dom andra fick ju barnen med sig hem.

Jag är så glad att dom är klara nu så blir det mindre saker att göra sedan.

Här är resultatet av baket.


  

Saffransbullarna är fyllda med smör och socker men man kan ha mandelmassa också om man tycker om det.

En del bullar är utan pärlsocker men jag siktar kanske över lite florsocker när dom ska ätas så dom blir snyggare.

Stora hjärtan dom ska jag dekorera lite med kristyr 

Små pepparkakor.


Nu ska jag bara städa av lite lätt i dag,sedan är det helg för mig.

Kram från U-B     



Av Ulla-Britt - 2 december 2009 07:35

Här sitter jag och myser lite medan sjusstakarna lyser i fönstren.

Det är alldeles mörkt ute fast klockan snart är halv åtta.

Jag ska ta mig lite morgonkaffe snart och sedan blir det väl att jag fortsätter att sticka på mina strumpor i dag.

Jag tror dom blir ganska lagom åt mig och jag är ganska nöjd med första paret.

Det blir säkert flera längre fram för det var lagom att hålla i inte så tungt.

Jag har fått beställning på mössor och halsduk av Oskar och Lovisa så jag får väl sticka det emellan.

Jag köpte garn i går men upptäckte i går kväll att två av nystanen har annat färgnummer så det blir till att åka tillbaka och byta det. 

Jag blev inte så glad åt det för man har inte tid med sånt just nu.

  

Här är Oskar och Lovisas hus och torn i pepparkaksdegen .

Mina egna pepparkakor har jag inte bakat ännu men jag har en stor deg i kylen få se om jag hinner det också i dag.

Jag känner mig lite hängig nu på morgonen men hoppas det går över under dagen.

Håkan fick meddelande innan han gick till jobbet att det var tre sjuka nu på morgonen så man vet ju inte om det är något därifrån.

Men jag hoppas på en bra dag .

Kram U-B 

Ovido - Quiz & Flashcards