Alla inlägg under mars 2010

Av Ulla-Britt - 19 mars 2010 11:22

Här går tiden fort för jag har haft min dotter och barnbarn som sovit över i två dagar nu.

Vi passade på att pyssla lite påskkycklingar.

Här är några alster som jag gjort för att hänga i påskriset eller stå på bortet.


 

Dom är stickade i lite olika garner.

Mönstret finns på Drops


KYCKLING: Kroppen stickas runt på strumpst.
Lägg upp 9 m på strumpst 3 med 1 tråd natur Alpaca och 1 tråd Kid-Silk.
Sticka så här:
varv 1: Räta
varv 2: * 1 omslag, 1 rm *, upprepa *-* = 18 m.
varv 3 och 4: Räta – SE STICKTIPS!
varv 5: * 1 omslag, 1 rm *, upprepa *-* = 36 m.
varv 6 och 7: Räta
varv 8: * 1 omslag, 2 rm *, upprepa *-* = 54 m.
varv 9 t.o.m 11: Räta
varv 12: * 9 rm, 1 omslag *, upprepa *-* = 60 m.
varv 13 t.o.m 20: Räta
Snörp ihop kulan längs uppläggningskanten och fäst tråden på insidan.
varv 21: * 8 rm, 2 rm tills *, upprepa *-* = 54 m.
varv 22 t.o.m 24: Räta
varv 25: * 1 rm, 2 rm tills *, upprepa *-* = 36 m.
varv 26 och 27: Räta.
varv 28: Alla m stickas ihop 2 och 2 = 18 m.
varv 29 och 30: Räta.
varv 31: Alla m stickas ihop 2 och 2 = 9 m.
varv 32: Räta.
Klipp trådarna så det är ca 1 meter kvar till att virka ögla med. Drag trådarna genom de resterande m. Fyll kulan med vadd innan trådarna stramas och det snörps ihop.

Lycka till om ni provar för nu ska jag göra flera kycklingar.

Trevlig helg önskar   

Av Ulla-Britt - 12 mars 2010 10:54

Oj vad tiden går fort det är redan fredag.

Här är soligt så jag ska gå ut idag på promenad men först ska jag städa lite till.

Jag började i badrummet i går att torka skåp och rensa ut gamla flaskor tänk vilken tid det tar, har lite kvar att göra där innan jag lägger på mattan igen.

Jag funderar också på att duscha blommorna för det behövs nu när solen tittar in.


Nu finns jag på facebook också för den som vill hälsa på där.

Risken är väl att man inte hinner med att skriva här som tidigare.

Nu önskar jag er alla vänner en tevlig helg

Kram    


Av Ulla-Britt - 10 mars 2010 09:17

I dag är det åter en strålande dag med sol.

Just nu har vi 1 minus grad så det kommer väl att smälta lite snö under dagen.

I går tog jag mig en cykeltur till Coop vid intustrområdet.

När jag cyklade dit gick det ganska bra men på hemvägen fick jag gå med cykeln för det hade smält massor med snö att vattnet rann efter vägarna.

Det kändes vårlikt faktiskt.

Men vi har ju väldigt mycket kvar av snön ännu så det dröjer väl.

I väntan på våren har jag köpt lite fröpåsar och en del ska jag förodla och ställa på fönsterbrädan. 

Purjolök, Selleri är det som står på tur och kanske Tagetes 

Det andra sätter jag direkt på kolonilotten senare.


Ha en bra dag mina vänner    

Av Ulla-Britt - 3 mars 2010 10:34

I dag är det strålande sol och jag ska ta mig en promenad snart.


Jag var ju på en trevlig fest i går och träffade arbetskamrater som jag inte sett på 6 år.Jag undrade hur det skulle vara det kändes lite pirrigt när jag åkte dit.

Men det var som tiden stått stilla alla var sig ganska lika och vi hade det väldigt kul tillsammmans.

Vi blev bjudna på fiskgratäng med räkor och det var så gott.

Lite vitt vin fick vi till det och sedan blev det en god efterrätt.

Det var varma bär med vit smält choklad över och glass till det.Oj så gott.

Det blev mycket prat om jobbet och hur det är på arbetsplatserna nu.

Jag måste medge att jag kände mig glad att jag inte jobbade där längre för det har skett så mycket  på dom här åren.

Jag som kokerska på dagis lagade all mat på den tiden och nu har dom gått över till hämtmat så himla trist för alla.

Det var så mycket barn på varje person så dom hann inte att prata med varandra

och ljudnivån var väldigt tröttande.

En av tjejerna är 60 år och hon skulle försöka ta ut pension vid 62 för hon var redan så trött på sitt jobb och visste inte hur hon skulle orka till dess.

Nu uppskattar jag att vara hemma mycket mer och tycker väldigt synd om dom som har det så här och det är väldigt många.


Nu ska jag titta i krukorna om det växt något.

  

Ja visst har det växt men vad är vad ? basilika,perilja chilipeppar kul att följ det

och se förändringen för nu är det på gång.


Må så gott kramis    



Av Ulla-Britt - 2 mars 2010 14:01

I dag har jag inte fått så mycket gjort förutom att jag stickat lite och tittat på TV

Jag har stickat vantar också nu för barnbarnen behövde lite nytt.

Vantar har en förmåga att komma bort så nu har jag extra vantar här hos mig och sockor också så det finns när dom kommer hit.


 

Ser ni att det är olika storlekar på dom.

  


   

Min son och hans fru ska få dom blå,vantarna är till mig

Första fingervantar jag gjort och utan mönster jag tycker dom blev bra.

Nu har jag lite garn kvar så det blir ett par blåa till för Lovisa som hon får ta hem och använda.

Sedan får det nog räcka för att tag.


I kväll är jag bjuden på fest till en arbetskamrat som jag inte träffat på jättelänge det ska bli kul.


Kram från     



     

Av Ulla-Britt - 1 mars 2010 12:53

Nu har vi kommit till Mars månad och då ska vi gå mot våren men här har vi jättemycket snö och mera kommer det.

Jag tror nog vi får vänta med det ett bra tag till.


Men jag är verkligen glad i dag för i går fick vi besked om att vi får odla på vår kolonilott i sommar också.

Kommunen får inte säga upp oss så så dom gjort det ska vara ett års uppsägning så nu kan vi börja planera för vår och sommar.

Jag är extra glad eftersom jag redan har höstgrävt och det underlättar jobbet nu.

Så kul att börja titta på fröpåsar igen.

Jag har satt lite persilja, basilkia och chilipeppar i krukor och nu såg jag att dom har kommit upp.

Nu ska jag sätta paprika i krukor också,det är bara att ta frön av dom man köper i affären det gjorde jag i fjol med bra resultat.

Dom tar lite tid att växa till sig så man får ha dom på fönsterbrädan tills dom är stora nog att sätta i landet.

Nu börjar det klia i mina fingrar för sådd och plantering.


Ha en bra dag mina vänner kram    



Skapa flashcards