Direktlänk till inlägg 24 augusti 2009

Besök

Av Ulla-Britt - 24 augusti 2009 18:55

I dag kom min dotter och hälsade på mig.

Vi har haft soligt och varmt i dag så vi satt och solade oss en stund på altanen och passade på att fika lite och hade mysigt.

Det var ett tag sedan hon var här så vi hade mycket att prata om.

Halv två skulle hon åka igen för hon skulle vidare till en kompis.

Då passade jag på att åka till kollonolotten för att hämta hem lite lök.

Det var fortfarande sol och fint så jag började ta upp löken det blev 52 stycken så jag var riktigt nöjd med den.


Sedan började jag plocka sista av dom gula vaxbönorna som är toppengoda.

Därefter var det dags med dom gröna bönorna och dom var så väldigt stora riktiga monster faktiskt.Jag minns inte att dom skulle bli så stora och påsen har jag kastat.Men det finns ju alltid någon där som man kan fråga.

Jag fick reda på att man ska förvälla dom att använda i sallader, soppor eller grytor och då gärna dela dom först i kortare bitar.Dom flesta är mellan 22-25 cm långa.Jag ska leta namnet på nätet för jag är ju nyfiken på vilken sort jag satt.


Den sena potatisen Symfonia som är röd var jag bara tvungen att prova nu och jag tycker den ser fin ut.Det blir spännande att se om dom är lika goda som  dom vita Maria.


Sedan var jag nyfiken på morötterna för jag hade inte hunnit gallra dom så nu tog jag dom som såg störst ut och det blev ju en glad överraskning.

Rödbetorna var också jättefina så jag känner mig så glad för det.

Nu ska mina barn och barnbarn få lite till.


Efter detta var jag ganska nöjd och det var dags att cykla hem med den fina skörden.

Nu har jag knäppt kort så ni får se dom.

ha det så gott kram U-B


 
 
Sylvia

Sylvia

25 augusti 2009 13:21

Men vilken fin skörd av diverse grönsaker du fått.Välmatade och jämna i storleken.Det måste väl vara bra jord på din kollonilott men så har du nog också gröna fingrar kan jag tänka mig.Röd potatis verkar spännande Ska bli intressant att höra vad du tycker om den.
Så trevligt med besök av din dotter som tittar in en stund så där apropå på en kopp kaffe och lite snack.
Ha det gott i solskenet.Här skiner den i allafall.
Kram Sylvia

http://cobra38.wordpress.com

 
Ingrid

Ingrid

25 augusti 2009 21:37

Hejsan Ulla-Britt!
Vilken härligt skörd du har fått i din kolonilott. De där bönorna är nog skärbönor, jag har likadana i landet och det är jättegoda att skära i bitar, koka och sedan ha på en god stuvning eller ostsås. Det blir perfekt till falukorv och potatis. Här har det också varit jättefina dagar och det gäller att passa på att vara ute.

Ha det bra!
Kram Ingrid

http://blog.stenstugu.com

 
annie

annie

27 augusti 2009 09:25

halllojj ulla-britt så nu fick jag själv lite tid över har kikat igenom det jag missat sedan du börja blogga igen..visste inte du håller på emd sjukgymnasten hoppas du snart blir bättre..simma låter bra för kroppen iaf du är duktig som kämpar på men vad ska man göra.. själv borde jag åka till naprapaten el kiropratorn men tiden finns inte efter ryggskottet är jag inet okej men men.. såååå hälriga grönsaker du skördat så fina så stora förstår du är supernöjd med resultatet härliga bilder du visar ... hoppas mamma blir bra snart oxå tur hon har dej... önskar dej en skön dag å en härlig helg må gott krya på dej kram annie

http://raberg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ulla-Britt - 30 april 2010 15:27

I dag har vi haft fint väder med sol men det ska bli sämre till kvällen har dom sagt I år har jag inte tagit fram trädgårsmöblerna till sista April som jag brukar. Det är ca 14 dagar senare med allt i år så jag väntar lite med det tills värmen ko...

Av Ulla-Britt - 16 april 2010 15:21

I dag var jag inte så pigg som jag hoppas på det var väl för att det blev sent hos mamma i går. Men nu har jag hjälpt henne med deklarationen och räkningar det är skönt att ha det gjort.   Fick för mig att jag skulle kolla garderoben och det känd...

Av Ulla-Britt - 13 april 2010 20:11

Det har varit en hel del pyssel till mina barnbarn igen. Barnen hade lov i förra veckan och då fick Oskar komma och sova över i två dagar.Då passade vi på att göra  ett gosedjur som vi sett på en garnsida. Den som var på bilden var virkad men jag...

Av Ulla-Britt - 5 april 2010 11:01

Nu är det sista dagen av påsken och det känns bra. Det har varit mycket trevligt med god mat och härliga människor att umgås med. Vädret har blivit vintrigt igen det snöar för fullt hos oss. Men jag tror det kommer att smälta bort ganska fort i...

Av Ulla-Britt - 1 april 2010 16:07


Här går det undan det är redan 1 april. Mycket har hänt sedan jag sist skrev Nu har jag varit till ögonläkaren. Hon var mycket bra och berättade hur det var med mina ögon.Först sa hon att jag var väldigt torr igen och det var bara att börja smö...

Ovido - Quiz & Flashcards