Direktlänk till inlägg 4 december 2009

Sovmorgon idag

Av Ulla-Britt - 4 december 2009 09:32

I går blev det en lång dag för mig för jag var med min mamma hela dagen.

Åkte dit till klockna nio.

Sedan tog vi färdtjänst till OBS det är en stormarknad i Gränby Centrum.

Klockan tio var vi på banken och mamma fick sin nya legetimation.

Nu har vi fixat så det räcker i fem år och det känns skönt att ha det gjort.

Sedan var det dags att julhandla lite mat och det blev en hel del.

Vi var inte klara förrän klockan var halv ett och då tog vi taxi hem igen.

När vi kom hem till mamma så började jag göra i ordning portionsförpackningar som skulle ner i frysen.

Det blev köttbullar, prinskorv, julkorv och annat smått och gott.

Julvörten skivade jag upp och lag tillbaka i påsen igen så hon kunde frysa den.

Det går bättre om det bara är att ta fram lite i taget för henne.

Sedan skalade jag potatis och morötter så hon har lite färdigt då går det fortare för henne när det bara är att koka den.

Sedan stannade jag och åt mat med henne och städade upp lite.

När klockan var fyra var det dags för mig att cykla hem igen.


När jag kom hem var jag lite mör men jag bestämde mig ändå för att baka saffransbrödet eftersom jag handlat saffran.

Tänk att det kostade 32 kronor för en liten påse och då var det extra pris sa damen i kassan.

Ja så nu är det gjort och så bakade jag pepparkakor till oss också för dom andra fick ju barnen med sig hem.

Jag är så glad att dom är klara nu så blir det mindre saker att göra sedan.

Här är resultatet av baket.


  

Saffransbullarna är fyllda med smör och socker men man kan ha mandelmassa också om man tycker om det.

En del bullar är utan pärlsocker men jag siktar kanske över lite florsocker när dom ska ätas så dom blir snyggare.

Stora hjärtan dom ska jag dekorera lite med kristyr 

Små pepparkakor.


Nu ska jag bara städa av lite lätt i dag,sedan är det helg för mig.

Kram från U-B     



 
 
Anita

Anita

4 december 2009 19:34

Hej vännen!
Du är fantastisk! Vad underbart för din lilla mamma att få hjälp och sällskap av dej.
Och du... mums... jag tror jag kommer över på fika. Känner doften ända hit. Eller är det kanske mina doftljus som doftar kanel kanske? c",)
Ha en härlig helg.
Stor kram från Anita

http://anita.bloggagratis.se

 
Berit

Berit

5 december 2009 18:16

Hej Ulla-Britt!

Så duktig du är, stickar, bakar och hjälper din mamma. Ja, mycket har du hunnit med sen sist jag var här:-).
Sockorna ser härliga ut och pepparkasbaket och bullarna också:-).

Ha en Härlig Adventhelg!
Kramar
Berit

http://beritbj.blogspot.com

 
annie

annie

6 december 2009 11:23

ojojoj vilken dag det blev för dej..du måste av totalt utpumpad sedan efter den dagen.. cykla handla laga mat städa baka osv.. jaaa en annan blev trött å svett bara av å läsa vad du haft för dej ;) ser så läckert å gott ut med kakor å bullar..fast inet gör det väll nått om en del är utan socker.... kan va bra å äta å bjussa på för socker är ju inte nyttigt ;) kikade in för å önska er en mysig å fin andra advent..såg ditt mail men hann inet å svara det kommer det kommer ;) kramar må gott annie å nuffekillarna

http://raberg.se

 
Sylvia

Sylvia

6 december 2009 13:16

Hejsan Ulla-Britt!
Vad din mamma måste vara glad med en sådan dotter, Så fint du sköter om henne.
Himmel vad mycket du hinner med. Sockorna du stickar ser jättesköna ut,
Saffransbullar älskar jag och det har jag också hunnit med.
Önskar dig en fin andra adventshelg, Synd att det inte kan bli lite vinterlikt utomhus också. Här regnar det och är så grått och mulet.
Kram Sylvia

http://cobra38.wordpress.com

 
margit

margit

6 december 2009 13:37

Hej Ulla-Britt!
Vilket julbak du hunnit med..och i god tid...Veckorna går ju i december så fort så det är ju bra om man förbereder en del.
Jag har inte bakat npnting ännu..
Hoppas du har en fin 2:a Advent och kan njuta av de tända ljusen...
Kram till dej!
Margit

http://margitholm.blogg.se

 
Annica

Annica

6 december 2009 18:10

Härligt att se så mycket adventspyssel! Snygga bullar, tänkte själv göra denna variant i år, då vi tycker att vanliga lussebullar är lite sisådär, med mandelmassa i "snurrorna" skulle det vara sååå gott! (Men det blidde helt vanliga lussebullar iaf)

http://gitjejen.bloggagratis.se

 
Annette

Annette

10 december 2009 10:38

Hej Ulla-Britt.
Du är ju rent makalös, så aktiv och får så mycket gjort så jag blir skamsen här. Nej då, men mäkta imponerad, det blir jag allt.
Ha nu en skön helg framöver och må så gott.
Varm kram,
Annette

http://tankarihaga.blogspot.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ulla-Britt - 30 april 2010 15:27

I dag har vi haft fint väder med sol men det ska bli sämre till kvällen har dom sagt I år har jag inte tagit fram trädgårsmöblerna till sista April som jag brukar. Det är ca 14 dagar senare med allt i år så jag väntar lite med det tills värmen ko...

Av Ulla-Britt - 16 april 2010 15:21

I dag var jag inte så pigg som jag hoppas på det var väl för att det blev sent hos mamma i går. Men nu har jag hjälpt henne med deklarationen och räkningar det är skönt att ha det gjort.   Fick för mig att jag skulle kolla garderoben och det känd...

Av Ulla-Britt - 13 april 2010 20:11

Det har varit en hel del pyssel till mina barnbarn igen. Barnen hade lov i förra veckan och då fick Oskar komma och sova över i två dagar.Då passade vi på att göra  ett gosedjur som vi sett på en garnsida. Den som var på bilden var virkad men jag...

Av Ulla-Britt - 5 april 2010 11:01

Nu är det sista dagen av påsken och det känns bra. Det har varit mycket trevligt med god mat och härliga människor att umgås med. Vädret har blivit vintrigt igen det snöar för fullt hos oss. Men jag tror det kommer att smälta bort ganska fort i...

Av Ulla-Britt - 1 april 2010 16:07


Här går det undan det är redan 1 april. Mycket har hänt sedan jag sist skrev Nu har jag varit till ögonläkaren. Hon var mycket bra och berättade hur det var med mina ögon.Först sa hon att jag var väldigt torr igen och det var bara att börja smö...

Ovido - Quiz & Flashcards